ISO ۲۰۲۵۲ با اطمینان خاطر بازار پژوهی را برعهده می‌گیرد

از کمک به شرکت ها برای توسعه و ارتقاء محصولات و خدمات گرفته تا تجزیه و تحلیل رفتار ما به عنوان مصرف کننده، بازار پژوهی در بسیاری از جنبه های زندگی امروزی نقش دارد. اما آیا این امر همیشگی، جهانی و ثابت است؟ استاندارد به روز شده ISO 20252 تحقق این وعده را تضمین می‌کند.

بازار پژوهی به کاهش ریسک کمک می‌کند. یک تحقیق با کیفیت، اطلاعات و مفاهیمی را فراهم می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد تا به طور موثری گزینه‌ها را ارزش گذاری کرده و تصمیمات بهتری بگیرند. تحلیل‌ بازار پژوهی راه حلی برای بسیاری از افراد حرفه‌ای است که کسب‌وکار جدیدی را آغاز می‌کنند و ضمن صرفه‌جویی در زمان، بینشی جدید از بازار کسب و کار فراهم آورده و استراتژی را پالایش و اصلاح می‌کند. بنابراین، هنگامی که شرکت ها نتایج بازار پژوهی را که بر اساس اصول درست تحقیق نیستند، ارائه می‌دهند ، نه تنها ریسک کاهش نمی‌یابد بلکه در حقیقت ممکن است به طور ناخواسته افزایش یابد.

استاندارد بین المللی ISO 20252: 2019 (بازار، ایده و پژوهش اجتماعی، شامل بینش و تجزیه و تحلیل داده ها - الزامات خدمات و واژگان)، راهنما و الزامات مربوط به شیوه‌ برنامه ریزی مطالعات بازار پژوهی، اجرا، نظارت و گزارش دهی به مشتریان را تعیین می‌کند. این کار ثبات و شفافیت در روش انجام تحقیقات، و اعتماد به ارائه دهندگان و نتایج را تقویت خواهد کرد.

استاندارد کیفیت تحقیقات جهانی چارچوبی را برای موارد زیر ارایه می‌دهد:

-   اطمینان از ارائه به موقع خدمات کیفی

-   بهبود مدیریت عملیاتی و کنترل فرایندهای تحقیق

-   کاهش خطاها و دوباره‌ کاری

-   تقویت اعتبار کاربر و ایجاد مزیت رقابتی

دان امبروس، رئیس کمیته فنی ISO که این استاندارد را به‌روز رسانی کرده است، توضیح می‌دهد: " ایزو ۲۰۲۵۲ برای صنعت بازار پژوهی یک ضرورت است. کاربران سراسر جهان ( شرکت‌ها، دولت‌ها، موسسات تحقیقاتی، انجمن‌های مصرف‌کنندگان، دانشگاه‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی) از امکان سازگاری جهانی، قابلیت ردیابی و بهبود مستمر بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر آن، مشتریان را قادر می‌سازد که یک بازخوردجهانی سازگار، همگن و قابل قیاس داشته باشند و انتخاب‌های بهتر و آگاهانه تری در زمینه ارائه دهندگان خدمات داشته باشند."

استاندارد ISO 20252:2019 همه مراحل یک مطالعه تحقیقاتی را پوشش می‌دهد: از تماس اولیه بین مشتری و تامین‌کننده خدمات تا ارائه نتایج به مشتری. در ویرایش سوم آن، شیوه‌های جدید یا اصلاح شده پژوهش و محتواهای تازه از جمله استاندارد ISO 26362:2009 (مدیریت و پنل‌های دسترسی) بیان شده‌است.

استاندارد ISO 20252:2019 در کمیته فنی ISO/TC225 (بازار، ایده و پژوهش اجتماعی) تدوین شده‌است که دبیرخانه آن برعهده انجمن استاندارد اسپانیا (UNE) است.

 

ترجمه: آزاده علائی طالقانی- روابط عمومی و ارتباطات بین الملل

منبع : اخبار سایت ایزو- فوریه 2019